Grupa V - ŻABKI

ŻABKI TO MY


             





                                       WIERSZ  :



Na straganie

         Jan Brzechwa


              

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."

"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"

Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"

Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"

"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:

"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"

Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"

"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.

"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.

"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"

A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"

"A to feler" -
Westchnął seler.






       PIOSENKA :


Jabłka w sadzie

1.     W sadzie na jabłoniach jabłka się rumienią.

Pozbieramy je niebawem złocistą jesienią./x2

2.     Jabłko za jabłuszkiem, hop! prosto do skrzynki.

Będą pyszne z nich przetwory, a w nich witaminki./x2

3.     Chrupiących jabłuszek mamy pełne brzuszki.

                  Z reszty smaczny dżem zrobimy, kompot i racuszki./2x



    



     

TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC  PAŹDZIERNIK:






1.   Tematyka kompleksowa:    „W SADZIE I W OGRODZIE”                                       Termin realizacji:   29.09. – 03.10. 2025.

Cele ogólne:  Uświadomienie dzieciom zalet spożywania zdrowych napojów. Zapoznanie dzieci na temat pracy sprzedawcy, cen owoców i warzyw. Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Zaznajomienie z wyglądem i sposobem kreślenia litery „O, o”. Rozumienie pojęcia liczby 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Rozwijanie percepcji wzrokowej, pamięci i spostrzegawczości. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów. Rozwijanie wrażliwości na piękno muzyki. Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem.

2.   Tematyka kompleksowa:    ZŁOTA JESIEŃ WOKÓŁ NAS                                       Termin realizacji:  06.10. – 10.10.2025.

Cele ogólne:  Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy jesieni. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Zaznajomienie z wyglądem i sposobem kreślenia litery „A,a”.Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego. Poznanie barw ciepłych i zimnych i sposobu ich uzyskiwania. Rozwijanie wytrwałości podczas wykonywania bardziej pracochłonnego zadania. Zapoznanie z wyglądem i sposobem kreślenia cyfry 2. Uświadomienie sobie, iż odpowiedni ubiór chroni nas przez zimnem, przeciwdziała przeziębieniom. Uświadomienie sobie, że brzmienie i barwa dźwięku zależą od materiału, z jakiego jest wykonany instrument, od jego kształtu oraz od sposobu, w jaki dźwięk został wywołany. Kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób. Budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku.

3.   Tematyka kompleksowa:  DBAM O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO                              Termin realizacji: 13.10. - 17.10.2025.

Cele ogólne:  Zapoznanie z zasadami przechodzenia przez jezdnię. Zwrócenie uwagi na wygląd i znaczenie znaków drogowych. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Sprawne dzielenie wyrazów na sylaby. Zaznajomienie z obrazem graficznym litery „M, m”. Wzbogacenie słownictwa (droga, jezdnia, chodnik, pas ruchu, skrzyżowanie, przejście dla pieszych). Uświadomienie konieczności dbania o bezpieczeństwo. Utrwalenie znajomości swojego adresu domowego. Zaznajomienie z wyglądem cyfry 3, jej aspektem kardynalnym, porządkowym i miarowym. Poznanie numeru alarmowego 112. Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi. Rozwijanie zmysłu smaku. Rozwijanie samodzielnego myślenia oraz działania.

4.   Tematyka kompleksowa: WAŻNE WYNALAZKI                                                   Termin realizacji:   20.10. – 24.10. 2025. Cele ogólne: Zaznajomienie z wyglądem i sposobem kreślenia litery „T, t”. Wyrabianie dokładności i precyzji ruchów. Rozwijanie zainteresowań technicznych. Rozwijanie motywacji do snucia zaskakujących, oryginalnych opowieści. Kontrolowanie siły chwytu i nacisku narzędzia pisarskiego. Rozwijanie pamięci wzrokowej, wyobraźni przestrzennej. Zaznajomienie z wyglądem cyfry 4. Wzbogacenie wiedzy na temat  przeznaczenia wybranych urządzeń. Rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Utrwalenie znajomości figur geometrycznych.  Rozwijanie logicznego myślenia. Rozwijanie wrażliwości na różnice barwy dźwięków. Zacieśnianie więzi koleżeńskich

5.   Tematyka kompleksowa:   „SPOSOBY NA JESIENNĄ SZARUGĘ                        Termin realizacji:   27.10. – 31.10. 2025.

Cele ogólne: Odczuwanie więzi z grupą. Zgodna współpraca w parze. Poznanie znaczenia słowa „hobby”. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Rozwijanie pamięci muzycznej. Zaznajomienie z wyglądem i sposobem kreślenia litery „I, i”. Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawie z innymi dziećmi i współpracy z nauczycielem. Zapoznanie z przysłowiami i ich znaczeniem. Poznanie nowej techniki plastycznej.  Zwrócenie uwagi na zmiany w przyrodzie  Zapoznanie dzieci  z etapami powstania chleba. Utrwalanie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy.