Psycholog

Propozycje zabaw i ciekawych zajęć dla dzieci do zrobienia w domu.

Zawieszenie zajęć przedszkolnych oraz szkolnych trwa nadal. Zaplanowanie czasu dzieciom przebywającym w domu może dla wielu rodziców stanowić spore wyzwanie. Zwłaszcza kiedy dotyczy to dzieci młodszych, przedszkolaków oraz uczniów początkowych klas, które potrzebują jeszcze pomocy w zorganizowaniu zabawy.  Poniżej zamieszczono linki do stron internetowych, na których znajdują się propozycje zabaw i różnych aktywności dla dzieci w wieku przedszkolnym, ale też nieco starszych. Wiele z nich dziecko może wykonywać samodzielnie, są też takie, w które może zaangażować się rodzic lub rodzeństwo.

Inspirujące pomysły dotyczące prac plastycznych, manualnych np. „jak zrobić maskę za pomocą odcisków dłoni”:    

 http://krokotak.com/

Na tych stronach znajdziecie Państwo sporo materiałów do wydruku: kolorowanki, zagadki, ale również sporo inspiracji:

https://plac-zabaw-juniora.pl/

https://www.wydawnictwodwiesiostry.pl/materialy_do_pobrania/

W poprzednim artykule („Jak rozmawiać z dzieckiem na temat koronawirusa oraz jak je wspierać w tym trudnym czasie.”) zostało szerzej opisane jaki wpływ na nas może mieć obecna sytuacja. Jakie stany emocjonalne mogą nam towarzyszyć i że to niewątpliwie trudny czas dla wszystkich (mimo, iż różnimy się pod względem przeżywanych trudności). Dotyczy to zarówno dorosłych jak i dzieci. Dlatego też tak ważne jest, by w tym czasie dbać o odpoczynek, redukowanie napięcia emocjonalnego i stresu. Poniżej znajdują się opisy kilku zabaw/ćwiczeń, które mogą w tym pomóc:

„Drwale" – stajemy w rozkroku (warto, by rodzic wykonywał dane ćwiczenia razem z dziećmi, wówczas dziecko może naśladować dorosłego). „Wyobraź sobie, że jesteś drwalem, przed Tobą leży pień". Podnosimy ręce do góry (splecione jak na trzonku siekiery) wdychając powietrze. Następnie energicznie opuszczamy je w dół („uderzamy w pień”), wydychając powietrze z okrzykiem „ha!”. Warto powtórzyć kilka razy.

„Sumo”stajemy w rozkroku na ugiętych kolanach (pozycja, jak w sumo z rękami na kolanach), przenosimy ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę tupiąc przy tym i wydając z siebie okrzyk „ha!”. Wdech przed tupnięciem, wydech na „ha!”.

„Balon"nabieramy powietrze, potem tak jak balon wypuszczając powietrze syczymy i biegamy po pomieszczeniu.

„Indianin”wykonujemy taniec indiański wokół udawanego ogniska. Chodzimy wokół ogniska z zaśpiewem indiańskim („hejahejaheja”).Na znak prowadzącego ręce kierujemy w stronę centrum koła (ognisko) i z okrzykami („ha, ha”) potrząsamy całymi rękami (możemy to powtarzać dodając nogi).

Wyciszenie:

„Ptak" - stoimy w rozkroku, ręce na wysokości barków. Przy wdechu prostujemy się, rozpościeramy ręce na boki, przy wydechu – przenosimy ręce do przodu, plecy zaokrąglone (naśladujemy lot ptaka).

 „Oddychanie z maskotką" dziecko kładzie się na plecach, na brzuchu kładziemy pluszową maskotkę. Dziecko obserwuje ruchy maskotki przy wdechu i wydechu. „Jak ma na imię maskotka? Czujesz jak leży na Twoim brzuchu?... a teraz wciągnij powietrze tam, gdzie leży maskotka. Spójrz na nią, co się z nią dzieje?... myślisz, że się jej to podoba?... kołysz ją jeszcze przez jakiś czas, aby zasnęła podczas Twojego kołysania".

  Pozycja jak w ćw. wyżej. Dziecko trzyma ręce na brzuchu – obserwuje jak ręce i brzuch unoszą się podczas wdechu (brzuszek staje się gruby, jakby dużo zjadł), opadają podczas wydechu.

(Proponowane materiały znajdujące się na poleconych stronach internetowych są darmowe i ogólnodostępne.)

mgr Natalia Kunz

psycholog


Jak rozmawiać z dzieckiem na temat koronawirusa oraz jak je wspierać w tym trudnym czasie.